maandag 11 maart 2013

Handel in Twello

Regelmatig zie ik op facebook berichtjes voorbij komen, steun de lokale middenstand...en ja, daar heeft men een punt, wanneer we alles bij de grote jongens kopen zal de een na de ander zijn deuren moeten sluiten, want dat overleven onze kanjers van de Twellose middenstand niet...en dan gaat ''men'' natuurlijk klagen  '' Er blijft hier geen winkel over''...Moeten we niet hebben en vandaar dat ik eens ben gaan onderzoeken hoe het hier met de kleine winkelier gaat en hoe de klant behandeld wordt...want laten we wel wezen, we willen allemaal wel leuk, vriendelijk, gastvrij, ons kent ons behandeld worden ...

Al sinds een half jaar doe ik hier onderzoek naar. Wat klinkt dat stoer, onderzoek doen naar onze winkeliers! Zonder dat zij dat wisten natuurlijk, ik wil geen voorkeursbehandeling ,maar wil merken hoe men klanten ontvangt die kijken kijken en niet kopen, die net voor sluitingstijd binnen komen of die vragen stellen waarvan je denkt ''goh''...

Nu heb ik overwogen dit zonder namen van de winkels te doen. Maar daar zou ik er een aantal flink mee te kort doen. Wat mij namelijk is opgevallen dat dit een bijzonder moeilijk blog gaat worden, aangezien het met de klantvriendelijkheid bijzonder goed gesteld is hier in het dorp. Lastig, ik had graag even flink willen zeuren en zaniken over het personeel en over hun humeurtjes, maar op welk tijdstip ik ook binnen kwam, in alle winkels werd ik begroet. Ok, bij de een omdat het zo hoort , met name in 2 kledingzaken werd ik begroet met een vluchtig hallo omdat er eigenlijk wat anders op het programma stond.. Bij de ene winkel was de slanke blonde eigenaresse flink aan de babbel aan de telefoon mij intussen een keer vluchtig toeknikkend en met haar ogen volgend terwijl ik door de rekken ging...De winkel My Way zag er keurig uit. Ook de eigenaresse zag er keurig uit en ze merkte me op. wat ik knap vond want het leek zo te horen best een soapie-gesprek te zijn wat ze voerde. In de andere kledingwinkel zaten ze iets te drinken aan een tafel. Gezelligheid onderling aan een prachtig zitje. Helaas was er geen zicht op de kinderafdeling en mij , misschien had ik zelfs mijn tas kunnen volstoppen? Ik werd wel gezien toen ik vertrok en men zei me gedag. Opstaan was er die dag niet bij.

De volgende winkel was Mocha & Mentha. Bij het openen van de deur werd ik direct begroet. Er stonden 2 vrouwen achter de prachtige toonbank en iets zei me dat ze moeder en dochter waren, ze hadden wel wat van elkaar weg. Ik heb alles eens goed bekeken in de winkel. Wat staat er veel! Een knusse winkel met een leuk assortiment en hoe vaak ik ook alles in handen nam en het weer terug zette , totaal geen ergernis bij de aanwezige eigenaresse. Keurig werd me gevraagd of ik iets zocht , maar nee, dat deed ik niet, ik wilde even kijken. Prima, met een stralende glimlach. Er kwamen bekenden de winkel in en er werd een praatje gemaakt. Al snel werd er flink gelachen . Toch werd ik niet vergeten en toen ik ging afrekenen werd ik half half betrokken in het gesprek. Leuk. Een dorps winkeltje , met erg vriendelijk personeel. Ook als je op de valreep binnen komt en ze al hun spullen van buiten naar binnen aan het halen zijn mag je gewoon rondkijken...misschien was er van binnen wel ergernis daarover ( iets wat ik zou begrijpen!) maar daar heb ik niets van gemerkt.

Dan door naar de dierenzaak. Bij binnenkomst zag ik eerst even niemand, maar al snel stak de kleine blonde eigenaresse haar hoofd om de hoek , ik kom er zo aan hoor! Mooi, neem ik even de tijd om te kijken wat er allemaal verkocht wordt en hoe het erbij staat...de dieren zagen er keurig verzorgd uit, de stellingen en schappen stonden er netjes bij en het assortiment feestartikelen was weer uitgebreid.  Inmiddels stond de donkerharige vrouw met een klant te praten. Een leuk gesprek over het huisdier van de klant en de donkerharige vrouw benoemde het huisdier met de naam. Dat maakte een leuke persoonlijke indruk op me. Ook met een volgende klant ging dit op deze manier. Intussen was mij al gevraagd of ik geholpen wilde worden door de blonde dame. Om mijzelf niet te verraden zal ik niet vertellen waarover ik iets vroeg, maar ja , ik had hulp nodig. Met veel plezier werd ik geholpen en geen moeite leek teveel.  De andere dierenzaak die er zat was weg vertelde de eigenaresse, de reden wist ze niet, maar daardoor hadden zij het op het moment bijzonder druk. Ik keek eens om me heen en merkte inderdaad het druk was. Maar ik denk niet dat het alleen door het vertrek van Flip komt...Ik denk dat men erg graag bij Faunaland komt vanwege de persoonlijke manier waarop ze daar met je omgaan.

Vervolgens eens een bezoekje brengen aan Daantje. Ook een klein winkeltje , waar de eigenaresse zelf vaak te vinden is . Bij binnenkomst een begroeting en na even rondkijken kwam keurig de vraag of ik ze me kon helpen. Ook daar waren meerdere mensen binnen en voerde de medewerkster gesprekjes met hen. Gezelligheid . Ook toen ik dwars door een gesprekje heen vanaf de andere kant van het winkeltje toch wat vroeg ( hoe onbeleefd er dwars doorheen) kwam ze meteen naar me toe. Een leuk winkeltje, met een erg leuk kindertoilet . Dat toilet is erg leuk ingericht ( een aanrader eens te kijken) en daarmee is Daantje een uitzondering , hier in Twello mag je bijna nergens meer naar het toilet met je kind als je in een winkel bent. Men verwijst naar de C1000, en voor je daarop gaat zitten moet je eerst je boekje met inentingen bekijken , heb ik ze allemaal gehad, zijn ze niet verjaard ...ok, dan durf ik het aan. Wat een ranzig ding. Terug nog even naar Daantje, vriendelijk personeel en een persoonlijke benadering.

Tot slot omschrijf ik mijn bezoekje en ervaringen bij Buurman ( je weet wel , die slager met deftige manier van vlees schrijven) . Het eerste dat me opviel was dat het er druk was. Goed teken natuurlijk en het gaf mij de tijd alles eens onder de loep te nemen. Op social media zie ik nog weleens grappen en grollen voorbij komen van het olijke slagersteam en nu kon ik eens zien of dat in de praktijk voelbaar was. Bij Buurman heb ik slechts gekeken naar service en sfeer...hun producten liggen er keurig bij altijd, maar aangezien ik niet Rob de Geus heet heb ik geen sticker kunnen plakken...Het sfeertje in de slagerij lijkt me uitstekend. Manier van praten onderling is vrolijk, intussen wordt er keihard gewerkt en ook tegen de klanten wordt er een vrolijk potje gesproken. Het is dat ik rauw vlees niet zo denderend vind, maar anders had het me bijna de perfecte werkplek geleken qua sfeer.

Natuurlijk ben ik in meer winkels geweest. Ook de vlaaienwinkel, marskramer, groenteboer,Nikki, sportzaak Buitink , de Vale Weide, de Pronkkamer heb ik bezocht.  De enige die ik niet bezocht heb bewust is het bakkertje naast de schoenenmaker. Niet aardig van mij, maar ik kom daar niet binnen . Als ze ook eens gezellig mee gaan doen tijdens het klompenfeest wil ik daar wel eens over na gaan denken.

De conclusie.  Eigenlijk had ik er eentje willen uitpikken en de '' voor mij'' winnaar willen presenteren. Ook had ik er eentje uit willen pikken die nog wat kan leren van die winnaar....De winkels die nog kunnen leren van de winnaar lijken me duidelijk; de bellende mevrouw en de drinkende theeleutjes uit de kledingzaken. Iets meer aandacht voor de klant, net wat meer dan het plichtmatige goedemiddag, goedemorgen of tot ziens. En dan de winnaar...die is veel leuker om aan te wijzen natuurlijk. Maar ook veel moeilijker, want in alle andere winkels die ik noemde waar ik geweest ben werd ik keurig, persoonlijk en vriendelijk geholpen. Ook op netheid , schoonheid en aankleding schoot het nergens te kort....Ok, Limburgia kan moderner, dat zou een kritiekje kunnen zijn....Tromgeroffel......

Op de derde plek is geëindigd Daantje. Vriendelijkheid en prachtig toilet voor de kinderen. Op de tweede plek zijn samen geëindigd slagerij Buurman en Mocha&Mentha.Buurman eindigt zo hoog mede dankzij het gezellige team , dat moet een feestje zijn voor eigenaar Jurgen. Mocha&Mentha scoorde hoog op assortiment en gemoedelijke sfeer. Een groot compliment voor eigenaresse Renate,

Op de eerste plek is geëindigd .......Faunaland Twello. Yvonne en team, van harte met deze overwinning ! Het team in Faunaland is een gedreven team, toont zich zeer betrokken bij de huisdieren van de klant, denkt mee en door hun vrolijke gebabbel geven zij je de indruk dat ze weten wie je bent.







3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk blog, en inderdaad, Faunaland steekt er met kop en schouders bovenuit!
    Groetjes Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuke blog! Hopelijk gaan de winkeleigenaren hier ook echt wat mee doen!

    BeantwoordenVerwijderen