woensdag 11 januari 2012

Klaar-overs of Klaar-mee?

Nu kwam ik onlangs langs een welbekende school in ons mooie dorp ...althans, ik wilde er langs maar er bleek enorme filevorming..In het oranje uitgedoste moeders met een minstens zo oranje kind erbij die ernstig kijkend hun bordje ( met knipperlichtje, erg modern!) omhoog hielden.....

Aha, klaar-overs!  

Nu zijn klaar-overs natuurlijk best een goed iets. Ze helpen ouders en kinderen daar veilig over te steken. De hele lange file bestond grotendeels uit bekenden van de klaar-overs leek het, naast het bordje wat omhoog ging werd er ook vrolijk heen en weer gewuifd vanuit en naar de auto's....Gezellig, koffie met koekje erbij?

Tergend langzaam staken er wat kinderen over en de laatste was aan de overkant en op haar dooie akkertje slenterde mevrouw Klaar-over naar de kant...sein veilig, de auto's mochten weer rijden.....ah nee toch niet! 

Op zeker 10 meter afstand kwam er nog wat verdwaald publiek aanhollen en zonder pardon stapte mevrouw Klaar-over weer voor mijn auto terug....Een fanatieke blik in dr ogen en daarbij dat irritante rotbord met knipperlicht zo hoog mogelijk houden.......Door mijn hoofd schoot dat het vast een nieuwe klaar-over moest zijn...zo rete fanatiek nog....Of erger...een  verveelde huisvrouw die dit als opstapje zag naar wie weet een belangrijkere functie voor school....wie weet luizenmoeder....( of zouden ze het daar kriebelbrigade noemen?)....

Inmiddels waren de kinderen aangekomen en ze huppelden naar de overkant....de fanatiekeling met bordje leek teleurgesteld, haar taak zat er bijna op.... Ze dwong zichzelf aan de kant te stappen, het leek er erg op alsof ze dat met tegen zin deed....Mij is het nu nog niet duidelijk of dat vanwege mijn gezicht was ( ergernis zal vast te zien zijn geweest) of dat ze nu werkelijk erg graag klaarovert...

Om tot de kern te komen....die hele stoet die moest wachten ....het is er dus erg druk. Maar gezien alle afslaande auto's naar de parkeerplaats bij het gemeentehuis...waren het dus allemaal andere ouders van die school die hun kroost met de auto brachten. 


Klaarovers zijn hard nodig.Maar ik was er even klaar-mee.


1 opmerking: