donderdag 12 januari 2012

Creatief bescheiden kind

Soms heb je van die momenten.  Dat je je afvraagt wat zo'n kind nu eigenlijk komt doen en waarbij je na 1 blik eigenlijk al hoopt dat het kind niet te laat thuis moet zijn.

Zo'n moment had ik kort geleden. Een kind wat ik niet kende, wat mijn kind ergens had opgescharreld komt mee naar binnen. Mij geen blik waardig gunnend , keek eens in het rond met een wat vage uitdrukking op het gezicht.

Het zuchtte eens.

Wat is hier te doen? Vroeg het aan mijn kind. Wat heb je allemaal?  Mijn kind somde wat op. Oh....Wij hebben....en toen volgde er een hele riedel natuurlijk. Groter, mooier, beter en vooral duurder ook.

Mijn nekharen gingen al iets meer overeind staan toen ik mijn kind hoorde zeggen tegen dat kind, ja binnenkort kom je logeren hier he? Gezellig hoor..Ja, lijkt me leuk..Maar dan wil ik eerst je kamer zien natuurlijk..

Ze gingen naar boven. Al snel weer beneden. Mijn kind kwam me trots vertellen dat het kind zoveel prijzen had gewonnen. Ja, beaamde het kind , ik ben namelijk erg creatief. Van huis uit mee gekregen, dat zijn we allemaal. Wat leuk voor je, waarmee ben je creatief? Nou, met vrijwel alles en iedereen doet me altijd na. Dat is natuurlijk niet zo leuk, maar mijn moeder zegt dat het de prijs is die je betaald als je uitblinkt.

Aha kreeg ik uit mijn mond...

Het kind vervolgde haar uitgebreide monoloog en mijn kind luisterde aandachtig met open mond naar elk woord. Ik ben goed in rekenen, taal, maar ook in sporten, pas nog een beker gewonnen ook met ons team, ja, ik ben zeer creatief.

Het creatieve kind lachte erbij alsof ze wilde zeggen '' Ik begrijp je verbaasde blik wel, je kent niet veel kinderen die zo geweldig zijn toch?''....

Ik kon het niet laten. Naast je enorme creativiteit ben je ook erg bescheiden, dat siert je enorm.

Ja he, straalde het kind, nog zoiets , ik ben ook erg goed in bescheiden zijn..

Geweldig vond mijn kind. Een goede vangst. De dag kon niet meer stuk, een nieuwe vriendschap was geboren en met een vriend die zo geweldig is verveel je je natuurlijk nooit...

Ik vraag me dan af, zou zo'n kind over een paar weken nog leuk gevonden worden , heeft het veel vrienden?  En ook , hoe zijn zijn ouders? Zo'n geweldig kind moet haast wel geboren zijn uit 2 perfecte mensen....de een zeer creatief en de ander zeer bescheiden waarschijnlijk.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten